مراد على شمس
368
با علامه در الميزان ( فارسى )
* پيامبران س 349 - چرا خداوند پيامبران خود را از فرشتگان انتخاب نفرمودند ؟ با اينكه مىفرمايد : « وَ لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْنا مِنْكُمْ مَلائِكَةً فِي الْأَرْضِ يَخْلُفُونَ : « 1 » و اگر مىخواستيم فرشتگانى را از شما خليفه خود در زمين قرار مىداديم » « 2 » ج - اولا اينكه : فرشته هم اگر نازل شود ناچار بايد به صورت بشر درآيد از اين جهت كه در دعوت دين الهى حكمت اقتضا مىكند كه اختيار انسان در فعل و ترك محفوظ باشد ، و اگر فرشته به همان صورت ملكوتى و آسمانى خود نازل شود و درنتيجه عالم غيب مبدل به عالم شهود گردد پاى اجبار و إلجاء در كار آمده و دعوت اختيارى از بين مىرود . ثانيا اينكه : محصل اين آيه بنابراين توجيه ، احتجاج خداى تعالى است عليه كفار با اينكه اگر ملكى را بهعنوان رسالت به سوى ايشان بفرستد نفعى به حال آنان نداشته و ازالهء حيرتشان نمىكند ، براى اينكه در چنين فرضى ناچار آن ملك به صورت مردى از بشر در خواهد آمد و آش همان آش و كاسه همان كاسه خواهد بود ، چون كفار مىخواستند از حكومت يك فرد عادى از جنس خود خلاص شوند ، و علاوه با اين پيشنهاد شك و ترديد خود را مبدل به يقين كنند ، و اين پيشنهاد غرض آنان را تأمين نمىكند . « 3 »
--> ( 1 ) . سورهء زخرف ، آيهء 60 . ( 2 ) . به احتمال اينكه « منكم » متعلق به « جعلنا » باشد . ( 3 ) . الميزان ؛ ج 7 ، ص 29 - 30 . [ با تصرف ]